رضوانشهر - گیلان
دانلود موزیک آکورد ریمیکس آموزش انیمیشن رایگان آهنگ نود 32 آپدیت خرید اینترنتی آموزش گیتار مدیا عکس مقاله برنامه موبایل اندروید بازی کتاب موبایل مستند داستان تالش متن

امتیاز شما به وبلاگ؟

آمار مطالب

کل مطالب : 748
کل نظرات : 548

آمار کاربران

افراد آنلاین : 6
تعداد اعضا : 29

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 2170
باردید دیروز : 27164
بازدید هفته : 30480
بازدید ماه : 52931
بازدید سال : 139674
بازدید کلی : 1196322

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ♥♥♥دوست من سلام♥♥♥ و آدرس sasjon.LoxBlog.ir لینک کنید و بعد مشخصات لینک خود را در زیر بنویسید . اگه لینک ما در سایت شما وجود داشت لینکتون به طور خودکار توی سایت ما قرار میگیره.با تشکر.ساسان






تبلیغات
. . .
<-با کلیک روی تبلیغ بالا مارا حمایت کنید->
نویسنده : ساسان فرهمند
تاریخ : جمعه 6 دی 1392
نظرات

استان گیلان>    شهرستان رضوانشهر:

رضوان‌شهر نام یکی از شهرهای استان گیلان در ایران و مرکز شهرستان رضوانشهر است.

جمعیت

براساس سرشماری سال ۱۳۹۰جمعیت رضوان شهر برابر با ۱۵٬۲۶۷ نفر بوده‌است.

تاریخچه

نام اصلی رضوان‌شهر، رَزوَند یا رزونده یا رزوندی (rezvandi) بوده‌است که بعداً به صورت رضوان‌ده و رضوان‌شهر درآمد. این محل تا سال‌های ۱۳۰۰ خورشیدی چندان رونقی نداشت. در دوران انقلاب جنگل، جادهٔ موسوم به شاه‌عباسی بازسازی و بهره‌برداری دوباره شد. این جاده با گذر از رضوان‌ده، گسگرات را به آبادی ساحلی شفارود پیوند می‌داد.

پیرامون سال ۱۳۱۵ نیز جاده بندر انزلی به آستارا ساخته شد و درست در محل کنونی رضوان‌شهر جاده شاه‌عباسی را قطع نمود. چهارراهی که به این‌صورت پدید آمد محلی شد برای ایست مسافران و حمل بار و بنهٔ آنان و شهرتی پیدا کرد. زمین‌های این محل هم‌اینک نیز با نام چهارراه شهرت دارند. با گذر زمان چهارشنبه‌بازار روستای بیگ‌زاده که در محلهٔ تالش‌دولاب در سه کیلومتری شمال رضوان‌شهر تشکیل می‌شد به این چهارراه منتقل شد و این امر باعث شد این محل به سرعت گسترش یافته به صورت شهرک کنونی درآید.

ساکنين رضوان شهر متشکل از دو روستاي اسفيدواجان و اران هستند که در سال 1366 به يکديگر ملحق شده است در مورد وجه تسميه شهر روايات گوناگوني ذکر شده است بر اساس يکي از اين روايتها اسفيدواجان را معرب واژه اسپيدواگان مي دانند که در متون قديمي زرتشتي به معني خاک سفيدميان دو رودخانه است .دو رودخانه فصلي از داخل بافت اين شهر مي گذرد که ساکنين به منظور استفاده از آب اين رودخانه ها دراين منطقه جمع شده اند.اما به مرور زمان و به علت بروز سيل که موجب تخريب ابنيه شهر مي شده است به قسمت هاي مرتفع تر وتپه ها رو آورده و شهرک شمالي و جنوبي را پي ريزي نموده اند بر طبق اظهار نظر معتمدين و ريش سفيدان محلي اسفيدواجان اول وري جان سپس (مندرجان)و در مرحله سوم به اسفيدواجان نام داده است و حدود 2000سال سابقه دارد.عده اي نيز معتقدند در زمان زرتشتيان نام اين محل اسفيدواجان به معني بازار سفيد جانان بوده است . همچنين محله اران را به معني محل فرود آمدن مي دانند. اين روستا قدمت زيادي دارد و سابقه آن به قبل از اسلام و زمان ساسانيان برميگردد.

سطح دریا ۱۵ متر

رضوان‌شهر بر ایران واقع شده‌است

رضوان‌شهر
روی نقشه ایران
۳۷.۵۴۸۱° شمالی  ۴۹.۱۲۳۹° شرقی

ميزان جمعيت رضوانشهر

جمعيت شهرستان رضوانشهر بر پايه آمار سال 1387 ، 64574  هزار نفر برآورد مي‌گردد (جمعيت مرد : 31744 نفر و جمعيت زن : 32830 نفر )که با اين احتساب حدود 3 درصد کل جمعيت استان گيلان را دارا مي‌باشد و مردمان آن به زبان‌هاي تالشي، گيلکي صحبت مي‌کنند.


بازار هفتگي در رضوانشهر (سه شنبه و چهارشنبه بازار  )
در طول هفته دو بازار هفتگي در شهرستان رضوانشهر داير مي شود . سه شنبه ها در شهر پره سر و چهار شنبه ها در شهر رضوانشهر . اين بازار هاي سنتي كه براي اهالي روستاهاي پيرامون هم محل ديدوبازديد و هم محل دادو ستد مي باشد ، محل مناسبي براي تهيه فراورده هاي دامي ، زراعي و صنعتي منطقه براي سوغات است .
 

موقعيت جغرافيايي
استان گيلان ، يكي از استان هاي شمالي  كشور بالغ بر 14 هزاركيلومترمربع مساحت دارد. اين استان در 36 درجه و34 دقيقه تا 38 درجه و 27 دقيقه عرض شمالي و 48 درجه و 53 دقيقه تا 50 درجه و34 دقيقه طول شرقي از نصف النهار قرار گرفته است .
درازاي آن از شمال باختري به جنوب خاوري ، 235 كيلومتر و پهناي آن ، از 25تا 105كيلومتر تغيير مي كند . رشته كوههاي البرز با ارتفاع متوسط3000 متر، همانند ديواري در باختر و جنوب گيلان كشيده شده و اين منطقه جز از راه دره منجيل ، راه شوسه ديگري به فلات ايران ندارد. كمترين فاصله كوه از درياي خزر ( در حويق ) نزديك به3 كيلومتر و بيشترين فاصله آن از دريا ( در امام زاده هاشم ) حدود 50 كيلومتر است.اين استان ، از شمال به درياي خزر و كشورهاي مستقل آذربايجان ، از غرب به استان اردبيل ، از جنوب به استان زنجان و قزوين و از شرق به استان مازندران محدود مي گردد.

طول و عرض جغرافيايي شهرستان1387

عرض شمالي

طول جغرافيايي (شرقي)
حداكثر حداقل حداكثر حداقل
درجه دقيقه درجه دقيقه درجه دقيقه درجه دقيقه
37 40 37 25 49 13 48 40

 بخشهاي شهرستان

اين شهرستان داراي دو بخش به نامهاي مرکزي و پره سر ميباشد. 

مشخصات عمومي شهرستانها براساس تقسيمات كشوري در پايان 1387

مساحت
( كيلومتر مربع )
تعداد شهر تعداد
بخش
تعداد
دهستان
748 2 2 4

 تقسيمات كشوري محدوده استان سال 1387 

نام وتعداد بخش نام و تعداد دهستان تعداد آبادي
جمع داراي سکنه خالي از سکنه
 40  39  1
مرکزي خوشابر
گيل دولاب  20  20  0
پره سر ديناچال  18  18  0
ييلاقي ارده  34  30  4

دما
ميانگين ساليانه دما در ايستگاه رشت 16/2درجه سانتيگراد مي باشد. توزيع دماي ميانگين ماهانه نشان مي دهد که حداقل ميانگين دراز مدت  در اين ايستگاه در هر يك از ماههاي دي و بهمن6/8 و حداکثر آن در تير25/9 درجه سانتيگراد است.

بارندگي
ميانگين ساليانه بارندگي در اين ايستگاه 1351 ميلي متر مي باشد.
توزيع ميانگين ماهانه بارندگي نشان مي دهد که حداقل ميانگين دراز مدت در اين ايستگاه به مقدار41/3 درتير و حداكثر آن217 ميلي متر در مهر ماه مي باشد.از نظر توزيع فصلي زمستان 27 ، بهار 13 ، تابستان 30و پائيز 41 درصد از بارندگي را بخود اختصاص داده اند.

رطوبت نسبي
ميانگين ساليانه رطوبت نسبي در ايستگاه رشت 83 درصد مي باشد.
حداقل ميانگين در اين ايستگاه 75 در تير و حداکثرآن در هر يك از ماههاي مهر، آبان و آذر 86 درصد است.

باد
حداقل سرعت ماهيانه باد غالب4/5 در ماههاي فروردين و مرداد و حداكثر سرعت آن5/8 نات درماههاي آبان و آذر ثبت گرديده است. مقدار سرعت باد غالب در تابستان از ساير فصول اندكي كمتر و درساير فصول تقريباً يکسان مي باشد.
 

پوشش ابري
كمترين تعداد روزهاي همراه باپوشش ابري در خرداد7/7 و بيشترين تعداد آن در ماه اسفند20/4 روز ثبت شده است.

ساعات آفتابي
ميانگين سالانه ساعات آفتابي 1609ساعت محاسبه شده است. حداكثر تعداد ساعات آفتابي در تير219/9 حدود 13درصد از کل سال و حداقل آن در ماه بهمن86/9 ساعت، حدود 5 درصد از کل سال ميباشد.

رعد و برق
به طور متوسط9/6 روز، 3 درصد در سال پديده روزهاي همراه با رعد و برق رخ ميدهد.

وضعيت پايانه هاي مسافربري
در شهرستان رضوانشهر پايانه مسافربري وجود ندارد.

محصولات کشاورزي رضوانشهر

اقتصاد شهرستان زيباي رضوانشهر بر پايه کشاورزي، دامداري است و مردم مهربان و زحمتکش اين شهر از اين راه امرارمعاش مي کند. مهم ترين محصولات کشاورزي رضوانشهر: برنج، گندم، جو و ذرت مي‌باشد. پرورش دام به دليل دارا بودن مراتع مناسب (22 هزار هکتار در شهرستان رضوانشهر) از اهميت ويژه‌اي برخوردار مي‌باشد.

 

منابع

  1.  عبدلی، علی، تالشی‌ها کیستند، تهران: انتشارات ققنوس، چاپ دوم، تابستان ۱۳۶۹.
  2.  «نتایج سرشماری سال ۱۳۹۰». معاونت برنامه ریزی استانداری خراسان جنوبی (به نقل از مرکز آمار ایران)، ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲. بازبینی‌شده در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲.
  3.  عبدلی، علی، تالشی‌ها کیستند، تهران: انتشارات ققنوس، چاپ دوم، تابستان ۱۳۶۹، ص۸۷.
  4. دانشنامه ویکی پدیا
  5. پرتال استان گیلان . رضوانشهر

 


********
تعداد بازدید از این مطلب: 3053
موضوعات مرتبط: تالش , رضوانشهر , ,
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








دوست من سلام
ساسان فرهمند متولد: 28 اردیبهشت 1371 از شهرستان زیبای رضوانشهر در استان سرسبز گیلان 2 سال سابقه به عنوان مدیریت کافی نت گاما و مهارت در زمینه طراحی تیزرهای تبلیغاتی و بنر، استند یا لوگو و... طراحی تیزر برای تلویزیون های شهری شماره تماس: 09333433384 تلگرام: Sasjon@ اینستاگرام: Sasan.Farahmand71 کانال تلگرام: BESTo20@ هر درخواستی یا کمکی خواستید مثل تحقیق یا مطلب خاصی با من درمیون بگذارید تا بهتون کمک کنیم.


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود